Tips til en god opstart når du vil tabe dig.

En af jer søde læsere har skrevet til mig og spurgt om jeg har nogle gode tips til at et vægttabsforløb ikke bliver så uoverskueligt.

For det første vil jeg gerne gøre det tydeligt, i tilfælde af at der skulle være nogle nye læsere der læser med, at jeg jo på ingen måde er ekspert i området. Jeg er selv stadig i startfasen af mit vægttab og har ingen faglig uddannelse bag mig der kan bakke op om mine udtalelser. Alt kommer udelukkende af egen erfaring. Når det er sagt så har jeg faktisk tidligere tabt mig 24 kg på et år og jeg føler at jeg denne gang er kommet igang på en god måde. Og derfor vil jeg selvfølgelig gerne dele mine erfaringer og råd med jer der kan have gavn af det. Jeg håber du vil dele dine egne erfaringer med os, i kommentarfeltet nederst på siden. Det kunne være så fedt.


Skriv ned hvad du spiser og drikker 

Og skriv klokkeslæt ned når du indtager det. Jeg beder dig ikke om at tælle kalorier. Men ganske enkelt før en dagbog omkring hvad du indtager. Det lyder simpelt og jeg har selv haft følelsen af at jeg da udemærket havde kontrol over hvad og hvor meget jeg kastede i hovedet på en dag.  Alligevel blev jeg faktisk ret overrasket over resultatetet, når jeg efter en uge, kiggede tilbage på hvor ustabil min kost havde været. Nogle dage overspiste jeg og andre dage spiste jeg faktisk ingenting. Hvis du vil have mest effekt af det, så skal du starte med at skrive ned allerede imens du stadig lever som du har gjort indtil nu.

Start med små skridt

Lav en liste med et hav af forslag til hvilke vaner og små skridt som vil være godt for dig at ændre. Det skal være målbart, realistisk og ikke for stort. Et delmål kan nemt blive for stort, men kan (næsten) ikke blive for småt. Hav fokus på at hver eneste lille ændring tæller og uanset hvor småt målet er, så skal du se det som en sejr. Eksempler på små ting du kan ændre er feks at du de næste to uger ikke må spise kage. Hvis du har tendens til at spise meget kage, så vil denne ene ting gøre en stor forskel. Men du vil ikke nødvendigvis føle det som en kur, fordi du stadig kan spise slik og drikke sodavand uden at skulle have dårlig samvittighed over det. Men det kan også være mål som at gå en tur hver mandag eller spise 500 gram grønsager til aftensmad. Det er egentlig kun fantasien der sætter grænser.

Smid ud

Ryd op i køkkenskabene. Smid alt ud der ikke er godt for dig eller giv det gratis væk på facebook hvis du synes det er for godt til at smide ud.

Gå også igang i dit klædeskab og kassér alt der er for småt, slidt eller for stort. Sælg det, giv det væk eller smid det i en tøjcontainer hvor det kan gøre mere nytte. Er der enkelte ting du ikke nænner at skille dig af med, så gem det langt væk. Som i op på loftet eller et sted hvor du aldrig kommer.

Find en motionsform hvor du har det sjovt

Selvom du sveder, behøver det ikke være dødens pølse at få motion. Dyrker du slet ingen motion inden du går igang, så kan en gåtur altså virkelig også gøre en forskel. Har du børn som ofte tager din tid, så er det oplagt “bare” at tage dem med på en gåtur eller cykeltur. Se det som kvalitetstid hvor i alle er sammen uden mobil, tablets og tv, men bare nyder tiden med hinanden. Accepter at vi bor i Danmark og lav en aftale om at man ikke aflyser gåturen på grund af lidt regnvejr.

Lav madplaner

Og ikke kun for aftensmaden, men for alle måltider og mellemmåltider. På den måde kommer der mindre impulskøb og usunde snacks. Desuden sparer man altså virkelig mange penge på indkøbende. Herhjemme bruger vi ca 2500 om måneden på mad, når vi laver madplaner. Hvilket jeg personligt synes er et ret fint beløb, taget i betragtning af hvor mange ting vi køber økologisk og hvor meget kød vi spiser herhjemme.  Når vi ikke laver madplaner kommer vi ofte op på det dobbelte beløb. Det er skræmmende mange penge at sparer synes jeg. Vi er to voksne og to skolebørn i familien.

Find ud af hvad der motivere dig

For mig personligt er det vigtigt at få taget en masse førbilleder fra alle sider og målt mig i cm omkring hele kroppen. For jeg ved hvor motiverende det er, når jeg pludselig kan se forskellen. Så får jeg lyst til at kæmpe videre. Desuden har jeg lavet en lille reward til mig selv, men det fortæller jeg snart om i et andet blogindlæg. Sidste gang jeg tabte mig, meldte jeg mig til iforms kvindeløb på 5 km. Det gav motivation, for jeg kunne ærligt overhovedet ikke forestille mig selv deltage i sådan et løb. Eller for den sags skyld bare løbe en tur herhjemme. Jeg var i vildt dårlig form og alt for overvægtig. Og så havde jeg kun 3 måneder fra jeg tilmeldte mig til jeg skulle løbe 5 km sammen med 6000 andre kvinder, som jo bare alle vilde være i topform og tynde og i smart stramt løbetøj. Fuck.. men det var den største motivation for mig dengang. Måske du kan bruge det. Det kan i hvert fald anbefales. Det var den vildeste oplevelse da jeg kom i mål til det løb og (næsten) følte jeg det var et sted hvor jeg passede ind.

Jeg kan selvfølgelig ikke love at disse ting vil hjælpe på netop dit vægttab. Men det er alle nogle råd som jeg har taget til mig og som holder mig oppe. Det kræver sindssygt meget af en selv, når man skal tabe sig. Især når det er mange kilo. En ting er sikkert. Der vil intet ske før du er mentalt klar til at ville kæmpe for det. Kom gerne med dine egne tips og erfaringer til et godt vægttab i kommentarfeltet herunder.

Camilla Maria Andersen

Jeg har blogget siden 2012 og har fokus på plussize tøj, indretning, beautymusthave, accessories m.m. Jeg blogger desuden hudløst ærligt om min depression og angst, samt kampen i mit vægttab. Du kan også følge bloggen på Instagram, søg efter @camilli.dk

More Posts - Website


Skriv et svar