Mindfulness er som en trylledrik i et eventyr – depression del 4

Hvis du ikke selv kender så meget til mindfulness så tænker du sikkert at nu går der lige rigeligt hippiesnak i den. Det var i hvert fald min egen opfattelse af mindfulness inden jeg selv startede. Underlig tendens og lidt for flippet for mig. 

Indtil jeg på et kursus jeg blev kastet på i forbindelse med min depression, lærte meget mere om mindfulness. Jeg lærte f.eks. at det er helt okay bare at sidde på en stol eller ligge på en madras når man dyrker mindfulness. Man behøver ikke som jeg troede, at sidde som en eller anden Budah med et kors i hånden osv.. 

  
Jeg lærte også at de første mange gange er rigtig svært. Det tager tid at kunne slappe så meget af og give totalt slip på kontrollen. Egentlig er det noget jeg stadig træner. For jeg er ikke helt kommet dertil endnu. Men da jeg først begyndte at sætte pris på mindfulness og virkelig nyde det, fandt jeg hurtigt ud af hvordan det virker for mig. 

Det for mig til at slappe helt af, når jeg føler jeg har det værst. Uanset om jeg får en form for angstanfald, om jeg er mega stresset eller min depression fylder så meget at jeg hader hele verden, så ender jeg altid med at være totalt rolig efter mindfulness. De dybe vejrtrækninger helt ned i maven og evnen til at få midlertidig styr på mit tankemylder, hjælper mig til at slappe af. Jeg bruger det også ofte i hverdagen. Når jeg bliver bange, sur, angst, ja faktisk næsten alle negative følelser, så kan det hjælpe mig med de dybe vejrtrækninger og de andre ting jeg har lært under mindfulness. (Kan godt selv høre hvor spelt lyserødt det hele blev i den sætning, men det er altså sådan jeg har det 😉 ) 

Mindfulness til børn

Men hos os er det ikke kun mig der bruger mindfulness. Begge drenge bruger det ofte efter en lang dag. Især hvis den af en eller anden grund har været ekstra hård at komme igennem for dem. De kan begge to sagtens selv finde på og komme og bede om mindfulness fordi det har været en dum dag eller en dag med meget larm. 

Andre gange er det mig der tager initiativ til at de afslutter dagen med mindfulness. Vi har faktisk en ret rolig aften når de skal sove. Ihvertfald fald for det meste. Men ind i mellem er deres energi niveau for højt til at de har tænkt sig at så meget som bare ligge stille i deres senge. Sådan er det jo. 

Første gang jeg prøvede denne her app af på drengene, var det næsten for effektivt til at være sandt. Måtte prøve den mange gange efter, før jeg turde stole på at det virkede. Ja nu bliver det lidt rosenrødt igen. Men kald det for Mary poppins eller som en eller anden trylledrik i et eventyr, der kan opfylde ønsker. Men at få (mine) børn til at sove, det er den altså et vidundermiddel til. Selv når de er totalt friske og helt oppe at køre. 

  
Og nej den virker ikke på hunde (eller jeg har i hvert fald ikke prøvet).. Det er bare nemmere at sætte nuttede sovebilleder på bloggen af vores bloggerhund frem for ungerne. Tror måske også han vil værdsætte det mere om 10 år end drengene vil 😉 

Camilla Maria Andersen

Jeg har blogget siden 2012 og har fokus på plussize tøj, indretning, beautymusthave, accessories m.m. Jeg blogger desuden hudløst ærligt om min depression og angst, samt kampen i mit vægttab. Du kan også følge bloggen på Instagram, søg efter @camilli.dk

More Posts - Website


Skriv et svar